Zuid Noorwegen en De Stavkirke van Heddal - Reisverslag uit Lunde, Noorwegen van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu Zuid Noorwegen en De Stavkirke van Heddal - Reisverslag uit Lunde, Noorwegen van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu

Zuid Noorwegen en De Stavkirke van Heddal

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Piet en Marjon

21 Augustus 2022 | Noorwegen, Lunde

Nadat we van boord waren gereden in Kristiansand, zijn we rechtsaf gegaan langs de kust in Høvåg, route 401. Een hele mooie kustlijn met prachtige zeezichten. Regelmatig even stoppen om te kijken en foto’s te maken. We zagen nog enkele jongeren met mooie oude auto’s [e-1f699] langsrijden. Het weer was supermooi, kortebroekenweer. Na enig overleg hebben toch besloten naar Telemark Kanalcamping te gaan. Die heeft een keuken etc voor mensen in een tent en super sanitair.

Op de camping gekomen konden we op het tentenveld een plekje uitkiezen, ruimte zat. De plaatsen voor campers en caravans bij het water waren nagenoeg vol, op andere velden op de camping ook nog plek zat. We hadden mazzel dat het plekje helemaal in de hoek aan het water nog leeg was. We hebben onze tent opgezet en na een kop koffie een heerlijke pasta gemaakt. Daarna maar even een FaceTime gesprek gedaan met ons thuisfront. Vooral omdat Piet jarig was[e-1f389].Daarna dronken we een Nobeltje [e-1f943] op zijn nieuwe jaar. Nog even wat plannen maken voor de volgende dag en slapen.

Nou is slapen op een luchtbed weer even wennen als je dat ongeveer 25 jaar niet hebt gedaan dus dat was voor Marjon weer draaien en keren. Ook al omdat we ook nog slaapzakken hebben die bedoeld zijn voor een trektocht, dus smal aan de onderkant. Even je voet/been naar buiten steken is er niet bij [e-1f606]. Maar goed ook dat went wel (blijkt na 2 dagen).

We zijn gisteren (zaterdag) naar de grootste Stavkirke in Noorwegen uit de 13 eeuw. Een bijzonder indrukwekkend gebouw met een hele grote begraafplaats eromheen. Ik voeg foto’s bij het verhaal.

Terug op de camping weer wat gegeten en daarna allebei een boek [e-1f4d5] gepakt en lezen! Marloes een detective en ik ben het boek van André Kuipers, onze astronaut, nog eens gaan lezen. Mooi om te lezen hoe hij vol bleef houden om zijn droom te beleven en dat, naast heel veel eigen voorbereiding en sturing, het soms van geluk afhangt of iets doorgaat. Maar zijn boodschap is ook om het nooit op te geven, en als het op de ene manier niet lukt dat je dan moet kijken hoe het wel lukt #andrékuipers.

Vandaag (zondag) hebben we een leesdag, rustdag, doenwenietsdag. We zitten weer in de zon, hebben net een dikke bui op onze tent gehad maar die staat als een rots. De oude boten varen weer door het Telemarkkanaal en gaan door de sluizen. Leuk om te zien.

Morgen gaan we verder. Vanavond nemen we een beslissing waar we naar toe gaan. Vrijdag was aurora borealis te zien geweest boven Lillehammer, maar de zonactivitiet is nu wat minder.De vraag is dus of we dat nog gaan meemaken. Jullie lezen vanzelf waar we terecht zijn gekomen. Het hoesten wordt gelukkig ook minder van Marjon, zodat Marloes ook beter kan slapen (ook al zegt ze dat ze er geen last van heeft…)

Groetjes en dikke kussen van ons.

M [e-38] M

• 21 Augustus 2022 - 16:51

Carin:

Ha M&M,
    wat weer leuk, weg 401 gevonden en de camping ook, wat een mooie grote camping. Fijn dat het weer goed is. Wat is die kerk ook prachtig zeg.
    Hier ook mooi weer en een rustdag, ha ha.
    Veel plezier nog
    Groet Carin

• 21 Augustus 2022 - 17:50

Riet:

Mooi plekje, mooi weer en hele mooie foto's!

• 21 Augustus 2022 - 19:15

Wilma:

Ziet er top uit. Mooie camping, schitterende kerk, geweldige omgeving en lekker lezen/ontspannen