Lindesnes en route 44 - Reisverslag uit Jørpeland, Noorwegen van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu Lindesnes en route 44 - Reisverslag uit Jørpeland, Noorwegen van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu

Lindesnes en route 44

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Piet en Marjon

17 Juni 2022 | Noorwegen, Jørpeland

Lindesnes Fyr en de kust

Nou, ga er maar eens goed voor zitten, pak wat te drinken en een bakje noten of chips, want het wordt een lang verslag [e-1f600].

Nadat we zondag van de boot waren gereden zijn we richting Lindesnes gereden waar de vuurtoren (Fyr) staat. Dat is het zuidelijkste puntje van Noorwegen. Rustig reden we via mooie wegen daar naar toe. We hadden er al eerder gestaan, jaren geleden, en ook nu wilden we enkele nachten daar blijven. Toen was het gratis (altijd goed)[e-1f44c][e-1f3fc], nu bleek dat je 10 euro per nacht moest betalen. Nou is dat ook nog niet zo duur.

Om de vuurtoren en omgeving te bekijken bleek opeens een ticket nodig te zijn van 8 euro. [e-1f914]. Ze hebben kennelijk ontdekt dat er wat te verdienen valt.

Terwijl we daar op de camperplek stonden viel opeens de stroom in onze caravan uit. Het bleek dat de accu niet meer goed werkte. Gelukkig hebben we enkele techneuten bij ons dus werd de accu eruit gesloopt en een nieuwe gekocht in Mandal.

Nu was Mandalongeveer 45 km vanaf onze camperplek, dan denk je even heen en weer om een nieuwe accu te scoren. Helemaal fout [e-1f645]‍[e-2640]️, in Noorwegen krul je om de fjorden, door de dorpjes, heel gezellig hoor, maar het duurde het ruim 2 tot 2 1/2 uur voordat de accu bij ons was. Gelukkig hebben we vakantie, zijn de uitzichten altijd prachtig en hebben we verder niets te doen. [e-1f600]

De accu werd weer vakkundig in de caravan gebouwd en eureka [e-1f4a1] er was weer stroom!

De dag erop gingen we de omgeving verkennen. Ook deze kreupele deed een poging voor een kleine tocht te voet. Er zijn prachtige wandelroutes uitgezet in de hele omgeving van de vuurtoren.

We kozen er 1 van ongeveer 2 kilometer. De uitzichten waren spectaculair, de wind [e-1f4a8] behoorlijk waardoor het zeewater [e-1f30a]hoog tegen de rotsen gesmeten werd wat geweldig was! Opoe werd hier en daar geholpen met de wandeling, de heup was het er soms niet helemaal mee eens, maar ik ben de baas en niet de heup (de volgende dag was de heup de baas….).

Albert vond het die avond, na de nodige drank te hebben gehad, toch belachelijk dat de koelkast van Jacq het niet deed en ging weer naar haar caravan. Jacqie zei: die gaat het niet doen. Je raadt het al: Albert kwam met een grijns terug. De koelkast deed het weer op gas [e-1f525]. Gewoon wat tegen aan rammen een keer aan-uit-aan zetten was de truc. [e-1f602] Okay, weer spullen in de koelkast van Jacqie. De volgende dag heb ik rust genomen en hebben de andere nog wat rondgekeken. We hebben heerlijk gedaan waar we zin in hadden: niets! Een spelletje kaarten [e-1f0cf], in de zon zitten, luieren, kortom vakantie vieren!

Die avond bleek opeens dat ons toilet in de caravan niet meer goed wilde sluiten. Wel ja, dat kon er ook nog wel bij [e-1f633]. De klep bleef voor de opening zitten en kon niet meer weggedraaid worden. Gelukkig zijn er wc’s bij de camperplek……. Piet al op zoek naar de leveranciers van de wc in Noorwegen. Er werd er 1 gevonden in de richting van Stavanger! Dat kwam goed uit want die kant moesten we op.

Eerst gingen we via de 44 langs de kust. Hier waren we nog nooit geweest, gelukkig dat we het nu deden! Wat een prachtige uitzichten op zee terwijl je aan de andere kant de rotsen hebt, met gedeelten waar meertjes waren. Heel bijzonder mooi. Zonder haast reden we verder om tegen 16.00 uur een camping te zoeken. Op een gegeven moment zagen we een bordje: Bakkaåno camping. Dat was vlak voor Hauge. Op de gok maar rechtsaf gegaan om te kijken of deze camping wat zou zijn.

Na een stukje langs een prachtig riviertje (met vliegvissers) kwamen op een supermooie grote boerencamping, waar maar 1 camper stond. Plek zat en wat een rust! [e-1f3d5]. Even aanmelden (was niet de goedkoopste camping maar vooruit) en de bekende U-vorm werd weer gemaakt. Terwijl we daar in alle rust een kopje koffie [e-2615]️ dronken kwam er een ree uit het bos tevoorschijn. Hoe mooi wil je het hebben. Een rustige avond volgde nadat we heerlijk buiten in het zonnetje hadden gegeten.

Terwijl het in Nederland nu (vrijdag) 25 tot 30 graden is (een hittegolf), is het bij ons een mooie 18-20 graden, met droog en zonnig weer.

De volgende dag verder langs de kust gereden over de 44, waarbij we langzaam richting Stavanger reden. Bij de Obrestad Fyr weer even de zee bekeken bij deze vuurtoren. We reden langs een weiland waar meer rotsen dan koeien in lagen [e-1f602].

Onderweg kwamen we bij Vigrestad langs waar de dealer zat voor het onderdeel van ons toilet. Die hadden dat gelukkig in voorraad. Tijdens de koffiepauze werd ook dat weer gemaakt zodat we op dit moment ( even afkloppen) zonder mankementen zijn. [e-1f4aa]

We zijn doorgereden om net voor Stavanger de Ryfylketunnel in te duiken richting Tau. We waren onderweg naar de Preikestolen.

We kwamen aan bij de Preikestolen-camping, waar we nu staan. De bedoeling was dat Albert, Piet en Jacqie vandaag (vrijdag) de Preikestolen zouden beklimmen. De vooruitzichten voor het weer waren ook goed, maar kennelijk had er iemand lol in om ons dwars te zitten, want opeens stond er regen [e-1f327] op de weersverwachting [e-1f621]. Vanaf 11.00 uur regent het hier dan ook. Ik krijg van Bloem allerlei berichtjes over hittegolf en warm en pfffff, hier is het nu 14,5 graden en het regent! Goed, vandaag dus even wat boodschapjes doen, dit verhaaltje tikken (zodat iedereeen weer op de hoogte is), we moeten nog een spelletje Phase 10 afmaken van gisteren, we moeten nog ( oh nee, we mogen nog) …..we doen helemaal niets wat we niet willen.

We beslissen vanavond of er morgen geklommen gaat worden anders trekken we door en blijft het op de verlanglijst staan. Nog een dag wachten is jammer van de dagen, want zo’n mooie camping is de Preikestolen-camping nu ook weer niet.

Hierna gaan we naar een camperplek die Wim Bramer ons heeft aangeraden: Suldasosen-strand. Maar eens zien hoe het daar is. We hebben er zowat een week opzitten en we vermaken ons prima.

Albert speelt nog steeds gemeen bij de spelletjes[e-1f608], Piet snapt er niets van[e-1f92a] (en ik moet er van hem bij zetten : en wint toch…..[e-1f644]), Ali probeert alles in goede banen te leiden[e-1f607], Jacqie zakt lekker onderuit en bekijkt het geheel[e-1f913], Noortje ligt te maffen [e-1f634]en ik ben natuurlijk de rust zelve [e-1f921] en heb het overzicht [e-1f60f]. Ik probeer weer foto’s bij te voegen maar het systeem gooit ze er elke keer weer uit. We gaan zien of het lukt.

Allemaal de groetjes van deze bende [e-1f44b][e-1f44b][e-1f618] en tot de volgende keer.

Dikke smakzoen!

• 17 Juni 2022 - 15:22

Marloes:

Ik kijk nu al uit naar de foto’s!

• 17 Juni 2022 - 15:31

Riet:

Hopelijk kan er morgen geklommen worden!
    Prachtig verslag!
    Groetjes aan iedereen van de bende!

• 17 Juni 2022 - 18:45

Marco:

We wachten af

• 17 Juni 2022 - 23:28

Joke:

Leuk Marion zo,n reisverslag.
    45 jaar geleden kampeerde wij ook in zuid Noorwegen voor een nacht.We zette ons tentje op 's,nachts.om half 2.Het werd al licht.Alleen zand waar de haringen niet stevig in gingen.We waren net als jullie nu vol verwachting wat komen zou. Geniet ervan met elkaar.

• 19 Juni 2022 - 15:56

Carin:

Ha Piet en Marjon,
    wat weer leuk om te lezen. Ik ga google maps er even bij pakken om route 44 te volgen.
    Ben net als Marloes benieuwd naar de foto's en of jullie die preekstoel al beklommen hebben.
    Heel veel plezier!
    Geniet!