Castellane en omgeving Digne-les-Bains - Reisverslag uit Digne-les-Bains, Frankrijk van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu Castellane en omgeving Digne-les-Bains - Reisverslag uit Digne-les-Bains, Frankrijk van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu

Castellane en omgeving Digne-les-Bains

Door: Piet en Marjon

Blijf op de hoogte en volg Piet en Marjon

18 Juni 2024 | Frankrijk, Digne-les-Bains

Castellane

Omdat op zaterdagmorgen de provinciale markt tot 13.00 uur was in Castellane, moesten we op tijd uit bed. Allemachtig, op vakantie de wekker zetten. Maar goed, het doel was gezet. Omstreeks 09.40 uur reden we van de camping af. Piet vroeg: welke richting? Ik zei vol vertrouwen: rechtsaf. Ik dacht namelijk dat we met de camping aan de Route Napoléon, de N85, zaten. Na even rijden (wat was het rustig op de weg……) moesten we linksaf en begonnen we mooi te klimmen. Mmmmmmm, hier reden geen caravans en campers en zullen ook zeker geen caravans en campers rijden. Tenzij je een lekkere uitdaging wil…..! Het vermoeden rees omhoog dat we niet op de goede weg zaten.

Maar even gestopt en gekeken waar we waren. Bleek dat we op de D20 reden, wel in de richting van Castellane, alleen met een kleine omweg door de bergen. Dus besloten we mooi door te rijden. Het was een prachtige route met supermooie vergezichten. De route duurde alleen ruim 1 1/2 uur ipv 58 minuten, maar we hebben vakantie dus wat maakt het uit! Halverwege sloten we aan op de N85, Route Napoléon.

De Route Napoléon was mooi, maar druk. We reden weer over herkenbare punten en zagen Castellane op een gegeven moment weer onder ons liggen. Gelukkig konden we de auto naast het centrum parkeren en liepen we het marktje op.

In 39 jaar was het dorp nog steeds bekend. Rustig slenterden we in het mooie weer over het pleintje en na een rondgang, een kop koffie en het dorpje met kerk te hebben bekeken reden we weer naar de camping. Ik zal enkele foto’s erbij doen.

Onderweg kwamen we meerdere Oldsmobile tegen. Kennelijk was er een soort toertocht gaande in de richting van Castellane, waarbij de oude auto’s (uit diverse landen) met nummers voorbij kwamen. Geweldig mooi om te zien.

De terugweg reden we wel via de officiële Route Napoléon en kwamen we in Digne-les Baines uit.

Het was een mooie dag geweest. Helaas was de verkoper (van 39 jaar geleden….) van de warme slofjes (gemaakt van schapenvacht) niet op de markt te vinden, dus moet ik die in Nederland kopen. Ik kreeg al de tip: Texel. Moeten we maar eens even gaan kijken.

Gisteren en vandaag hebben we heerlijk gelummeld. Tevens was het de dag (17 juni) dat Ali en Albert 53 jaar getrouwd waren, dus dat werd in de morgen gevierd met een kopje koffie met gebak. Gehaald bij een echte patisserie. Heerlijk!

Om toch de omgeving in de buurt van de camping verder te verkennen gingen we even op pad. Er is hier een weggetje tegenover de camping dat doodlopend is. Daar waren Ali en Albert al op de fiets een stuk ingereden, dus vandaag met de auto maar even verder gegaan. Mijn hemel, wat ging die weg steil omhoog. Supermooie uitzichten en wat staan sommige huizen alleen (eenzaam) bovenop een berg. Benieuwd hoe dat in de winter eruit ziet.

Komende dagen wordt het ongeveer 30 graden (nu dus). Beter dan in Nederland. Maar daar is het iets beter horen we en zal het na komend weekend ook eindelijk echt beter worden (lees: droger en warmer). Nou ja, slechter kan ook niet. Komende dagen wordt er weer veel regen verwacht in Nederland, helaas.

Voor nu: groetjes allemaal en tot schrijvens. We gaan vanmiddag maar even zwemmen in de ‘piscine’ van de camping (niet hatelijk bedoeld natuurlijk…..) Ik kreeg net een filmpje van Bloem en zie dat jullie gewoon buiten kunnen gaan zwemmen, in de achtertuin….. Nog even doorbijten thuisblijvers! Groetjes van ons.

Doeg.

• 18 Juni 2024 - 19:43

Wilma:

Hoi allemaal,

Het is hier bar en boos. Vanmorgen scheen de zon, maar was ik aan het mozaïeken - ook leuk natuurlijk - en vanmiddag heeft het steeds opnieuw geregend. In Almelo gaat alles zijn gangetje. het stoplicht staat nog steeds op rood of op groen met oranje daartussen. wel zijn er veel wegen waar men mee bezig is. De Schipbeekstraat bijvoorbeeld en ook de weg naar het atelier is afgesloten i.v.m. een nieuwe as-laag. Gelukkig kan ik er via de Schelfhorst ook komen.

Mijn gast van de Zonnebloem zou met een bootreisje mee gaan, maar ze ligt in het ziekenhuis. Dat is dus een domper voor haar omdat ze zich er zo op had verheugd. Helaas kan ik haar niet bereiken omdat de mobiele telefoon leeg is (denk ik).

Een hartelijke groet uit het kouden en natte Almelo

van Wilma

• 18 Juni 2024 - 20:26

Marjon:

Hoi Wilma, nog even doorbijten deze week. Als het goed is gaat het volgende week beter! Groetjes van ons hier uit een warm Frankrijk.

• 18 Juni 2024 - 20:30

Riet En Eric:

Allereerst nog de hartelijke felicitaties van ons voor tante Ali en oom Albert! [e-1f33a]

En wat fijn dat jullie zulk mooi weer hebben en zo genieten van alles [e-1f642]

• 18 Juni 2024 - 21:25

Marjon:

Hoi Riet en Eric, de hartelijke groetjes van A en A terug. En ja, we treffen het nu wel met het weer. Tot binnenkort. Gr Marjon