Jura - Reisverslag uit Clairvaux-les-Lacs, Frankrijk van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu Jura - Reisverslag uit Clairvaux-les-Lacs, Frankrijk van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu

Jura

Door: Piet en Marjon

Blijf op de hoogte en volg Piet en Marjon

10 Juni 2024 | Frankrijk, Clairvaux-les-Lacs

Langzaam zijn we vrijdag naar beneden gezakt en in de richting van de Jura gereisd. Omdat Harry op camping Fayolan in Clairveux-les-Lacs werkt, besloten we om hem daar te verrassen. Al slingerend door het Franse land kwamen we daar in de middag aan. Harry zat in de tent te wachten op klanten die daar een tent/huisje hadden gehuurd via Eurocamp. De verrassing was groot toen hij ons voor zich zag staan!

We hebben twee leuke plaatsen naast elkaar op de camping gekregen en besloten om 4 nachten te blijven. Heerlijk uitrusten. Het weer was hier ook wat wisselvallig, maar stukken beter dan in Nederland of Zwitserland. (Vandaag was het in Nederland 12 graden en de hele dag regen!)

Het is echt super rustig op de camping. We hebben de eerste dagen gewoon verder gelummeld :-). Ik moet zeggen, oefening baart kunst. We worden er goed in!

De camping ligt prachtig in een bos, maar het sanitair is verouderd en kan ook wel wat schoner. Maar we redden ons er prima mee. De eekhoorntjes lopen naast de caravan met de dennenappels te sjouwen. De vinkjes en roodborstjes lopen naast je stoel. In de lucht zweven de rode wouwen. Heel mooi, midden in de natuur.

Harry komt na zijn ‘drukke’ werkzaamheden (niet echt) regelmatig een bakkie koffie drinken. De honden Janneke en Waldo komen gezellig mee.

Vandaag werd het dan toch tijd om de omgeving eens te verkennen. We zijn via allerlei mooie kleine binnenwegen door de ‘Haut-Jura’ gereden. Wat een mooie omgeving! Ik doe er enkele foto’s bij. Vandaag was het supermooi droog warm weer. We hebben besloten om Zwitserland dit jaar aan ons voorbij te laten gaan.

Komende week, maar ook die week daarop, voorspellen ze elke dag regen. Ruim 10 mm per dag, regen! In Oostenrijk zijn er al weer overstromingen geweest! Er viel daar 100 mm regen in korte tijd. Dat is erg veel!!

We gaan daarom gewoon door naar het zuiden. In de omgeving van Nice en Castellane is het rond de 26 graden en droog de komende 2 weken. Tja, dan is de keuze niet zo moeilijk. Zwitserland moet nog maar een jaartje of misschien 2 wachten.

Vanavond nog meer eens kaarten, een borrel drinken en dan lekker slapen.

Morgen laten we de Jura achter ons en zakken we naar het zuiden. En we zien wel waar we weer terecht komen. Ik laat weer van me horen. Groeten van ons!

• 11 Juni 2024 - 11:18

Carin:

Dag Piet en Marjon,

wat een prachtige omgeving, met mooie dieren, heerlijk om te lezen. Ja in Europa is het op veel plaatsen weer vreemd weer en die Alpen blijven er nog wel een paar miljoen jaar liggen hoor, dus ook volgend jaar nog wel.

Op naar het zuiden dus, heel veel plezier en lekker blijven lummelen.

Groet Carin