Mooie wegen in Noorwegen - Reisverslag uit Vrådal, Noorwegen van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu Mooie wegen in Noorwegen - Reisverslag uit Vrådal, Noorwegen van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu

Mooie wegen in Noorwegen

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Piet en Marjon

25 Juli 2019 | Noorwegen, Vrådal

Zo ik wilde nog even wat kwijt over de mooie wegen die we hier hebben. Nou heb ik het niet over het wegdek (dat is soms hobbeldebobbeldebobbel) en dat 12 % omhoog of omlaag, maar ik bedoel de uitzichten en de natuur die we zien. Het is eigenlijk niet te beschrijven of met een foto te laten zien, maar het is hier onvoorstelbaar mooi. De hoogvlaktes, de bossen, de meren, de fjorden, de prachtige oude boerderijen met hun schuren, de watervallen, de zonnestralen die zo prachtig in de bergen te zien zijn. We treffen het natuurlijk ook met het weer. Omdat het in Nederland nu 40+ graden is is het hier een aangename 28 graden met een briesje.
Maar ik wilde nog even zeggen welke wegen we hebben gereden, zodat iedereen die dit leest er wat mee kan doen. Ik heb al eerder geschreven over de 15 en de 63.
Bij Flåm hebben we de E16 naar Vang gereden. Daarna de E6 tot Fagernes vervolgens rechtsaf de 51 op. De 51 erboven hadden we al eens eerder gereden (supermooi) dus nu het vervolg. Via Gol naar Geilo, vervolgens linksaf de 40 op. Wil je een goed beeld van Noorwegen krijgen zijn deze wegen een echte aanrader. Zo ontzettend mooi wat je allemaal ziet. Net na Flesberg dan rechtsaf de 37 op naar Rjukan. Na Rjukan de weg vervolgen naar Amot en dan door naar Dalen. Er zitten een paar pittige klimmen in dus met een oude kromme auto heb je een probleem. Na Dalen de 45 volgen (meteen allemachtig steil omhoog!) die vlot daarna overgaat in de 38. Nu wilden we na ongeveer 5 km de 355 op gaan rijden, maar ons gemiddelde was ongeveer 45 km/u dus we hebben even een motorkapoverleg gehad en besloten om de 38 aan te houden. Anders waren we dagen aan het rijden in plaats van het buiten genieten. We zijn na Vrådal de 41 opgegaan en staan nu op een mooie parkeerplaats in de buurt van Steane. Na nog wat beraad hebben we besloten om deze weg toch ook weer te verlaten. We gaan morgen retour naar Vrådal en dan de rechtsaf de 31 op richting Selfjord en Bø. Dan zakken we af naar Skien waar we onderweg meerdere sluizen van het Telemarkkanaal tegen moeten komen. We gaan dan wel op een camping staan en maken een dagtocht. Net onder Skien ligt Langesund waar onze boot vertrekt komende dinsdag (snik, snik),
Zo, dat was even een droge opsomming van de wegen die we hebben gereden (sorry Bloem) Het is ook deels een reminder voor ons zelf. Wil je een prachtig deel van Noorwegen zien (en er zijn er al zoveel) dan zijn genoemde wegen zeker de moeite waard.
Vanmorgen zijn we dus van de camping vetrokken. Jacqie wilde nog even lekker douchen en ging vol goede moed naar het oude wasgedeelte onder het restaurant. Daar moet je de munten in het apparaat gooien en dan een knop omdraaien dan gaat de douche lopen. Vanmorgen zo gedaan: geen warm water, alleen stoom uit de oren van Jacq. Moeders gebeld die ging er naar toe, vaders liep er ook maar even achter aan. Na enig gepruts (lees gemep), liep er toevallig een medewerker van het restaurant voorbij ..... dacht Albert. Bleek het een gast te zijn in het hotel erboven. Albert bleef praten dus dacht het meiske: laat ik maar iemand waarschuwen want ik kom nooit van die kerel af. Even later kwam inderdaad de eigenaar.
Kregen ze weer een heel verhaal over munten die te snel vallen, mensen die de apparaten manipuleren enz enz. Ondertussen staat Jacqie er bij in haar blote kont, want die wilde douchen.
Grapje, ze had al weer wat kleding aangedaan, denk ik :-)
Even later wilde Pim douchen in het andere gebouwtje. Dat is een hok waar ze wat wc’s in hebben gemaakt en een douche voor dames en heren.
Pim vol goede moed naar de douches en de munten erin gedaan. Met gevoel! Helaas, geen warm water. Nog een munt, nog een, nog een. Gevolg: geen warm water en nu bij Pim de stoom uit de oren. Vervolgens deze moeder naar de campingbaas, verhaal gedaan en vervolgens kwam er een knaap die het zou gaan maken. Tja, met zeer veel passie en gevoel deed hij de munt in het apparaat. Hij drukte en duwde niet, maar liet de munt erin glijden...! En oh wonder er kwam warm water. Pim stond net als Jacqie ook al in zijn blootje.... oh nee wacht hij had zijn BADMAN-badjas nog aan :-)
Pim douchen wij maar koffie drinken, want het was al later geworden. Vandaag dus heerlijk gereden en we staan nu dus op een P-plaats. Ik zal de foto erbij doen hoe we staan. Morgen weer een dag en dan geen proces-verbaal met droge feiten over wegen enz. Tot later. M