Digne-les-Bains, mooie franse natuur - Reisverslag uit Digne-les-Bains, Frankrijk van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu Digne-les-Bains, mooie franse natuur - Reisverslag uit Digne-les-Bains, Frankrijk van Piet en Marjon Battjes - WaarBenJij.nu

Digne-les-Bains, mooie franse natuur

Door: Piet en Marjon

Blijf op de hoogte en volg Piet en Marjon

14 Juni 2024 | Frankrijk, Digne-les-Bains

Route Napoléon

Om te beginnen: bedankt voor de reacties die jullie geven! Is altijd leuk om te lezen dat jullie van de verslagen genieten en wij genieten van jullie reacties. Volgens mij hebben we het woord lummelen populair gemaakt deze vakantie [e-1f604]. Dan volgt nu het volgende verslag.

Nou, dinsdag hebben we van Harry en de Jura afscheid genomen, de reis ging verder naar de zon! In Nederland was het ongeveer 13-15 graden en regende het als een malle. Op ons eerder beoogde vakantieadres in Raron regende het als een gek. Dus afzakken naar beneden in Frankrijk.

We moesten eerst vanaf de camping in de richting van Genève rijden. Dat ging over de D678 en daarna over de D984. Prachtige vergezichten ontrolden zich voor onze ogen, mooie grasvelden met klaprozen, pittoreske dorpjes met oude kerken, er was alleen 1 maar: het schoot voor geen meter op.

Maar we hebben vakantie dus wie doet ons wat! Langs Genève gereden naar Annecy en verder afzakkend naar Aix-les-Bains. Wel een groot nadeel van die kleine binnenwegen door de dorpjes is dat je overal 30 km/u moet rijden. En nu is dat ook nog niet het vervelendste. Maar ze hebben hier gaten in het wegdek wat bij ons onvoorstelbaar zou zijn. En bij elke voetgangersoversteekplaats (en dat zijn er heel veel in een dorpje) ligt hier geen drempel maar een soort wegversperring, waar je alleen kruipend overheen kunt gaan, wil je niet je banden, assen of schokbrekers naar de mallemoeren helpen. Maar zoals gezegd, we hebben vakantie. Dus kruipen en hobbelen we door de dorpjes.

Voor Aix-les-Bains hadden we het wel gehad en werd er een camping gezocht. Nou hadden we pech en was daar in Aix-les-Bains wat te doen. Gevolg: campings vol. Dan maar wat verder afgezakt naar Chambery, waar we op camping Le Savoy makkelijk 2 plekken konden vinden. Hè hè, rust.

We hebben er heerlijk geslapen. De volgende morgen even snel douchen om verder te gaan. En die douche was me toch koud!!!! Brrrrrrrr. En ik heb me toch een hekel aan koude douches!! De anderen lachen, want die hadden zich even wat gepoedeld.

Enfin, iets voor 10.30 uur reden we weer, vol goede moed en verkwikt door een ‘heerlijke’ douche naar het zuiden. Ons doel was Digne-les-Bains. De weg daar naar toe was prima! Een glad wegdek en prima wegen door een mooi landschap. In Digne-les-Bains was camping Les Eaux Chaudes, waar mooie ruime plekken zijn. De camping ligt op de Route Napoléon. Maar we willen niet helemaal deze route rijden met onze combinaties. Morgen gaan we naar de provinciale markt van Castellane en volgende week rijden we door de George du Verdon. Later daarover dus meer. Gisteren hebben we weer onze hobby uitgeoefend: lummelen.

Vandaag hebben we een route gereden vanaf Digne naar het noorden, over de D900. Prachtige bergen met zelfs nog sneeuw! Maar ook weer mooie velden met graan en klaprozen. Of een bos waar de stilte hoorbaar is en een vogel roept. Ik doe er filmpjes bij.

Op de camping horen we een koekoek roepen en de kikkers kwaken. Heel mooi (sorry Bloem, maar wij vinden het mooi :-)) Ik ga aan de koffie en meld me vanzelf weer. Oh ja. Ik heb de titel van deze vakantie maar aangepast. Dan klopt het beter [e-1f642]. Bon soir!

• 15 Juni 2024 - 09:32

Yvonne:

Wat leuk Castellane, George du verdon. Zijn we een aantal jaren geleden ook geweest. Prachtig daar! Vooral heel mooi als de zon schijnt... Hier op dit moment weer regen. Hopelijk komt hier snel verandering in! Nog 1 dag werken en dan heb ik ook vankantieee

Heel veel plezier, groetjes van ons x

• 15 Juni 2024 - 09:33

Riet:

Wat fijn dat jullie zo genieten van de natuur, de omgeving en de rust! :-)

• 16 Juni 2024 - 12:17

Carin:

Dag Piet en Marjon,

ik ben op google even meegereden op de weg D900, in één woord... prachtig! Vondsten van een ichtyosaurus? Whaauw. Wat een mooie omgeving zeg. Hoe is het weer daar, niet te warm. Hier (gelukkig) nog lekker koel. Koekoek, kikkers, koffie, heerlijk alliteratie zeg ha ha.

Gorges du Verdon, ook ooit nog eens geweest, vond het toen heel indrukwekkend, wat een canyon heeft die rivier uitgesleten. Zalig om met jullie even mee te reizen, hier moeten nog wat leerlingen een herexamen doen.[e-1f601] Frankrijk is toch ook een mooi afwisselend land hoor. En trouwens? Al croissants/baguette/pain au chocolat gehad?

Groet en nog een fijne zondag hoor.

Carin

• 18 Juni 2024 - 14:33

Piet En Marjon Battjes:

Hoi Yvonne, fijne vakantie! Hopelijk ga je ergens naar toe waar het beter weer is als in Nederland.

Hé Carin, je naam valt regelmatig als we een tochtje maken. Dan zien we speciale rotsen met allerlei lagen en dan zeggen we: Carin zou ons hier vast wat over kunnen vertellen :-). En al het lekkere eten dat je noemt is inderdaad al gegeten. Heerlijk.

Ha die Riet, heerlijke ontspannen vakantie waar we inderdaad niet teveel willen en haast niets moeten. Mooie natuur ook zoals je kunt zien.

Tot later!